Viser innlegg med etiketten bilder. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten bilder. Vis alle innlegg

lørdag 29. oktober 2011

Vellykket torgmarked for Globalaksjonen



Vandreren samlet og jobbet inn kr 5747,- til Globalaksjonen på et vellykket torgmarked, lørdag 29. oktober 2011. - Dette var gøy, mye gøyere enn å gå med bøsse, sa en av speiderne da dagen var over.



På torget på Myre denne lørdagen dukket det opp en liten speiderleir med telt, flaggtårn, bål, livlinekast, fuglekassesnekkring, pinnebrød- og pølsesteking, hjemmelagd handlenett salg og buttonsmaskin. Og alle inntektene denne dagen gikk til KFUK-KFUM-speidernes Globalaksjon.



Globalaksjonen samler inn penger til KFUK og KFUM sitt skolearbeid  på Madagaskar. Pengen gikk til skolebygging, skolemat og skolemateriell. Kjempeinnsats fra mange vandrere denne dagen, og i forkant!


onsdag 21. september 2011

Opptak i 400 meters høyde og tåke




I tåke, 400 meter over havet, avla 12 speiderkonfirmanter sitt speiderløfte. De tre patruljene Pulverpadde, Ekorn og Langskanka mygg er årets speiderkonfirmanter i Øksnes.

Speiderkonfirmantene i Øksnes går hvert år Dronningruta. Dronningruta er 15 km og en av Turistforeningens merkede løyper i Vesterålen. Turen går både langs fjæra og opp i 500 meters høyde. Og utsikten er en andakt i seg selv...bare ikke når det er tåke.


- De første kilometerne går turen langs fjæra og er en patruljekonkurranse der temaene er speiderløfte, speiderloven, speidersymboler og patruljesamhold. I løpet av konkurransen vinner de fyrstikker, pølser og lomper og siste post handler om å finne ved og få fyr på et bål, forteller speiderkonfirmantleder Martin Enstad.

Etter konkurransen så går turen videre, men nå opp i høyden. For første gang var speideropptagelsen av speiderkonfirmantene lagt utendørs. Lederen minnet de nye speiderne om viktigheten av å ha idealer i livet. Martin prest framholdt at det å avgi et løfte er å sette seg et mål for hvordan man vil være som menneske.


- Dessverre hadde vi tåke under selve opptagelsen, men det ble en flott markering for konfirmantgruppen oppe på Finngammeheia. Speiderne avla løftene patruljevis, og de speiderkonfirmantene som allerede var speidere delte ut speiderskjerfene til de nye speiderne, forteller lederen.

Foto: Martin Enstad og Trine N Olsen

søndag 20. mars 2011

Flott tur med toving, truger og kos



Lørdag 19. mars hadde vandrerne en flott tur til speiderhytta. De som var med fikk prøve seg på å lage sine egne truger og tove sitt eget sitteunderlag.Bilder fra turen finner du i lysbildeserien til høyre under overskriften "Fotoglimt fra speiderlivet". Takk for en flott tur med kos, grilling, aking, toving, kake på bål og popcorn på bål.

søndag 6. februar 2011

Vandreraspirantene bygde gapahuk på hyttetur


Ni vandreraspirantene hadde denne helgen sin egen tur til speiderhytta vår. Etter å ha lempet sekkene inn i hytta på lørdag var det rett ut for å bygge gapahuk. Egentlig hadde vi tenkt å gå på ski, men den knallharde skaren gjorde det enklere å bevege seg til fots. På haugen bak speiderhytta bygde de ivrige og flinke aspirantene en flott gapahuk.


Med stor iver svingte aspirantene øksa, og sagaene fikk også kjørt seg. Surringer ble repetert, og det ble en skikkelig flott gapahuk. Etter at huken var ferdig, var det på tide med matpakke og bålkos.


Etter at vi kom tilbake var det fri, helt til vi skulle lage middag. Middagen besto av løk, gulerot, potet, pølse, løk, smør og krydder, alt ble kuttet opp, og lagt i folie, og så lagt på bålet. Maten ble god, men et par av pakkene røyk når de skulle av bålet. Så en læring til neste gang er at vi skal legge to lag med folie rundt maten. På gode glør var 10 - 15 minutter helt passe. Etterpå hadde vi et hyggelig leirbål inne i stua. Og rundt midnatt var det stille på speiderhytta.


Tusen takk til Marianne Larsen som var med som mamma på lørdag kveld og ble til turen var ferdig på søndag. Og tusen takk fra Jonny og Martin til aspirantene for en kjempeflott tur.


På søndag var det frokost, utrydding og akekonkurranse før det var på tide å reise hjem.

torsdag 27. januar 2011

Vandrerne på besøk på brannsatsjon



Onsdag 26. januar var vandrerne på besøk på brannstasjon på Myre, for å lære om brannslukking. Vi fikk kyndig og god instruksjon av Ken Ivan Reinholdtsen. Vi fikk prøve å slukke både med teppe og med pulverapparat. vi fikk se effekten av å kaste vann på en fettbrann eller en diesel brann, og vi fikk prøve å slukke med skum fra brannbilen.




- Dette var veldig populært møte for vandrerne. Og det er viktig å drille på dette, sånn at speiderne har i ryggmargen hva de skal gjøre hvor det skulle oppstå en situasjon der vi kan få tilløp til brann. Det er god trening når alle nå har prøvd å slukke både med teppe og med apparat. Stor takk til Ken Ivan Reinholdtsen som tok imot oss og ga oss så god instruksjon, sier vandrerleder Martin

torsdag 23. september 2010

Åpning av Speiderhytta

Onsdag 22. september blr speiderhytta vår åpnet offisielt av Biskop Tor B. Jørgensen. Til stede var det både oppdagere, stifinnere og vandrere fra Øksnes. Biskop fikk et speiderskjerf med gruppenavnet og kretsmerket påsydd.

Biskopen rettet også en tydelig takk til Tove og Svein Kristian Hansen som har gitt speiderne huset i gave til Øksnes KFUK-KFUM- speidere. Tove og Svein Kristian fikk overrakt en plakett med "takk for støtte" og en speiderkniv som et synlig bevis på vår takknemlighet. Og speiderne møtte dem med et Bravo - rop, på ekte speidervis.

Etterpå så vi en film fra Madagaskar om Globalaksjonen, som oppdagere og stifinnere hadde samlet inn penger til i Julebukkaksjonen, og som vandrerne skal ut og samle inn penger til på Globalaksjonen den 13. oktober. Kapellan Evy Brun, som har bodd fire år på Madagaskar, fortalte fra Madagaskar, og overrakte en gave til speidergruppa fra Madagaskar - et knippe med opptenningsved helt fra Madagaskar. Evy skal reise til Madagaskar om en drøy uke, og vi håper som gruppe å få kontakt med en speidergruppe Madagaskar gjennom Evys kontakter i landet.

Etterpå var det pølsespising utenfor speiderhytta. Fotograf: Lill Hege Hagenes.

Under kan du se bilder fra åpningen.

mandag 20. september 2010

Bilder fra vandrernes dagstur 18. september - TRÅKK 2010

Denne helgen var speidere i hele Norge ute på tur, på haik, på TRÅKK 2010. Hos oss ble det en dagstur i år, og for en tur. Vi møttes ved Fjellporten, gikk opp Nonskollen, ned til vann nr to i SVarthammardalen, og etter å ha tatt lvlinemerket og kost oss med pølser og bål, så gikk vi ned Elvedalen. En fantastisk tur med en fantasisk gjeng.

onsdag 1. september 2010

Flott tur til Myrtind

I dag startet speideren opp igjen, og vi markerte det med en flott tur til toppen av Myrtind. At det var litt regn i lufta var ingen hindring for spreke oppdagere, stifinnere og vandrere.

Den største belønningen på en slik tur er jo den flotte utsikten når man kommer opp. Og som man kan se på bildene var det ikke noe galt med humøret, når man endelig kom opp.

Turen tok litt lengre tid enn beregnet, men en flott tur var det virkelig. Kos dere med bildene

At det kom mange nye speidere idag, var flott, og vi ønsker dem velkommen inn i speiderfellesskapet vårt!

Vi minner alle på å alltid ha med seg egnet tøy og skotøy til å være ute når man skal på speidermøte.

søndag 11. juli 2010

Grønn Action - Lista 2010

Grønn Action - Lista 2010 - er over. Og med oss hjem har 29 speider og ledere med seg mange opplevelser, erfaringer og nye venner. Det har vært en fantastisk uke. Her har du noen bilder fra leiren.

Fint om alle som har bilder og synes det er greit at speidergruppa kan få bruke deres bilder, sender dem til martin.enstad@gmail.com

Tusen takk for en flott leir!



Og på forbundets leirsider kan du finne masse bilder fra leiren. Se under siste nytt på venstre marg, der du kan følge leiren dag for dag. Jeg fant bilde av hvertfall tre øksnesværinger, finner du flere? Eller kanskje du finner bilde av en ny venn, kjæresten, en du møtte på haik eller en du satt ved siden av på leirbålet eller Bibelaction?

På den samme siden kan du også høre leirsangen en gang til...og en gang til ...og en gang till... Leirsangen finner du øverst i margen på høyre side.

torsdag 29. april 2010

Vi har fått speiderhytte!



Som Øksnesavisa kunne melde sist fredag har Øksnes KFUK-KFUM-speiderne fått et hus og tomt av Tove og Svein Kristian Hansen på Toftenes. Gruppa har også fått lov til å disponere 80 mål tomt som ligger rundt huset.

Årsmøte i Øksnes KFUK-KFUM-speiderne takket begeistret og enstemmig ja til denne gaven. Huset gir speiderarbeidet i Øksnes helt nye muligheter for å kunne være på overnattingstur året rundt. At det i år kommer nysnø helt til vi står i overkanten til mai måned, bare understreker dette.

Speiderhytta vil sikkert bli brukt flittig til turer av både patruljer, vandrertroppen, stifinnertroppen og oppdagerne.

Her finner du saken omtalt i Øksnesavisa sin nettutgave

Og her finner du saken omtalt på Norges KFUK-KFUM-speiderne sin hjemmeside

Bildet over er fra Øksnesavisa.

fredag 23. april 2010

Øksnes speiderne dro på landsleir før også;-)

 



Speiderleder Elin Holm har delt dette speiderminnet med oss. På 80 tallet reiste 53 Speidere fra Øksnes til Tromøya ved Arendal for å være med på landsleir. Kanskje er det noen speiderforeldre som kjenner seg igjen på bildet? Trykk på bildet for å se det i større format
Posted by Picasa

tirsdag 20. april 2010

Bilder fra St. Georgsgudstjenesten

Den 18. april markerte Øksnes KFUK-KFUM-speiderne St. Georgsdagen som er den 23. april hvert år. Ridderen St. Georg skal minne alle speidere om å velge å kjempe for det gode, og mot det onde. Takk for en flott dag, med stor innsats fra mange. Etter gudstjenesten hadde vandrerne cafe i menighetssalen til inntekt for HIV-fondet, og Stifinnerne arrangerte en sporløype utendørs. Under kan du se noen bilder fra dagen. Takk til Marjo Strengell for bildene.

Ridderturnering i Bjørkeskogen

Onsdag 14. april hadde vandrerne sitt møte i Bjørkeskogen. Og temaet var St. Georg. Under kan du se bilder fra ridderturneringen som ble avviklet på møtet. Takk til Lill Hege Hagenes for bildene.

torsdag 25. mars 2010

Bilder fra stifinnerne og oppdagernes aktiviteter vinteren 2010

Dette fotoalbumet viser bilder fra stifinnerne og oppdagerne aktiviteter vinteren 2010. Blant annet fra Dagsturen på Sommarøya. Alle foto May Britt Helgesen



Dette fotoalbumet viser bilder fra stifinnerne og oppdagerne sitt indianermøte. Alle foto May Britt Helgesen.




Dette fotoalbumet viser bilder fra da stifinnerne og vandrerne lærte 1. hjelp. Alle foto May Britt Helgesen.

Vandrerne bygget påsken i lego

onsdag 3. juni 2009

Takk for dugnadsinnsats




Stor takk til alle speiderne og foreldre og besteforeldre som deltok på dugnaden i speiderskogen den 3. juni. Takk til alle som stilte med øks, sag, bil, henger og rå muskelkraft. På en drøy time fikk vi felt alle trærne som skulle felles foreløpig, og vi fikk ryddet masse kvist. Speiderne kommer til å fortsette ryddejobben på neste møte, så send med dem solid skotøy og gode uteklær. Hvis det finnes noen med en gravmaskin, som kan tenke seg å grave dreneringsgrøfta eller deler av den, så ta kontakt med gruppeleder Martin Enstad på mail: martin.enstad@gmail.com eller mobil: 99624959.
Klikk på bilde for større bilde. Alle foto: May-Britt Helgesen, som også har alle rettigheter til bildene.

torsdag 28. mai 2009

Stifinnerne øver til tur




Onsdag 27. mai 2009 øvde stifinnerne på å sette opp lavvo og gammetelt. Det blåste ganske heftig, så det ble mye vind i seilene. Men på tross av slitet som vinden ga dem, så var det en populær aktivitet. 13. - 14. mai bærer det på overnattingstur til Skipsand, og da blir det brukt for kunnskapen. Klikk på bildet for større bilde. Foto: May-Britt helgesen som også eier alle rettigheter til bildene. 

Hvordan skal merkene plasseres? Stifinner 2



Mange merker er gøy, men hvor i all verden skal de plasseres? Vi får mange spørsmål om dette. Og vi skal prøve for framtiden å legge ut bilder på denne siden når speiderne får nye merker. Vi har derfor lagd et nytt nøkkelord til høyre som heter "Uniform". Dette bildet viser hvordan venstre arm skal se ut for en stifinner. Klikk på bildet for større bilde. Her kan du laste ned hele draktreglementet som en pdf fil.

Hvordan skal merkene plasseres? Stifinner 1


Mange merker er gøy, men hvor i all verden skal de plasseres? Vi får mange spørsmål om dette. Og vi skal prøve for framtiden å legge ut bilder på denne siden når speiderne får nye merker. Vi har derfor lagd et nytt nøkkelord til høyre som heter "Uniform". Dette bildet viser hvordan høyre arm og bryst skal se ut for en stifinner. Klikk på bildet for større bilde. Hvis du vil kan du laste ned hele draktreglementet som en pdf fil her.

lørdag 23. mai 2009

Enda flere 17. mai bilder







Her kommer enda flere bilder fra speideraktiviteten på Myre 17. mai 2009. For større bilde: KLikk på bildet. 

Foto: May-Britt Helgesen, som også eier alle rettigheter til bildene.