Viser innlegg med etiketten Global. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Global. Vis alle innlegg

fredag 21. oktober 2011

Markedsdag og ekstra speidermøte for vandrerne




Lørdag 29. oktober har vandrerne markedsdag på torget på Myre for vandrerne. Vi skal grille, selge fuglekasser og handlenett, buttons og kaste livline. Og vi skal ta oss betalt. Pengene skal gå til Globalaksjonen. Dette blir i stede for å gå på dørene med bøsser. Det er speiderne selv som har sagt at de heller vil tjene penger på denne måten.  Pengene som kommer inn går til KFUK og KFUM sitt arbeid på Madagaskar. Her kan du lese mer om hva pengen fra Globalaksjonen går til.

Marked blir fra kl 1030 – 1430. Vi kommer til å dele det i to timersvakter. Og alle vandrerne må ta en 2 timers vakt. Vi trenger også noen voksne som kan være med. Vaktfordelingen vil komme på mail. Fint hvis foresatte som kan hjelpe til sende er mail til Martin på martin.enstad@gmail.com eller en sms på 99624959. Alle som deltar i markedet får Globalaksjonsmerket.


For å forberede markedsdagen blir det et ekstra speidermøte onsdag 26. oktober. Der skal vi bl.a lage handlenett og fuglekasser. Fint om alle som har kan ta med symaskin og hammer. Og det er flott hvis noen foreldre kan stille og være med og ordne med symaskinene. Spørsmål om dette dagen kan rettes til Lill Hege på mob 90066246.

Speiderhilsen fra lederne!

torsdag 21. januar 2010

6525,50 kr til skolegang på Madagaskar


Onsdag 20. januar gikk oppdagerne og stifinnerne ut med årets julebukkaksjon. Tilsammen klarte de 29 speiderne å samle inn hele 6525, 50 kroner.


- Speiderne gjorde en flott innsats der de gikk fra dør til dør, og sang og spurte om støtte, forteller speiderleder Liv Dagny Nilsen. Hun forteller at speiderne ble godt tatt imot overalt. - Vi vil rette en takk til alle som tok imot speiderne, sier speiderlederen.


Innsamlingen ble avsluttet med at speiderne fikk boller og kakao til å varme seg på etter innsatsen ute.


KFUK-KFUM-speidere i hele Norge har som mål å samle inn 1,5 mill over tre år. Pengene går til KFUK og KFUM på Madagaskar og deres arbeid for å hjelpe barn i Ambatomaro og Ankazomanga, som er to fattige områder i Antananarivo. Foreldreløse, gatebarn og barn fra fattige familier får støtte til utdanning, mat og helsetjenester, slik at de kan finne veien ut av ekstrem fattigdom. De offentlige skolene på Madagaskar er gratis, men skoleuniform, bøker og skrivesaker koster penger, og det er det mange som ikke har råd til. Det er heller ikke plass til alle på offentlige skoler. Derfor må mange gå på private skoler, og det er ganske dyrt. På KFUK og KFUM- skolene får barna dekket alle disse utgiftene, i tillegg får de et måltid mat om dagen.


Til høsten skal vandrerne samle inn til det samme formålet gjennom sin Globalaksjon.

tirsdag 8. september 2009

Dagstur for vandrerne den 26. sept: Tinden - Skipnes

Lørdag 26. september blir det dagstur for vandrerne. Vi møtes på allmeningskaia på Myre og tar rutebåten kl 0805. Alle speidere møter senest kl 0750. Turen koster kr 12o per speider. Turkontigenten betales til Martin på kaia, som betaler billetten for alle på rutebåten.

Vi går i land på Tiden, der spiser vi frokost (matpakke) før vi setter kursen mot Skipnes. I løpet av turen skal vi ha leker, oppgaver, båle i fjæra, ha middagsbønn og vi skal lære om Globalaksjonens tema. På turen skal speiderne ta "Bry deg"-merket. Vi regner med at turen blir en mektig naturopplevelse.

Globalaksjonen gjennomførers av vandrere i hele Norge den høsten, og er vår internasjonale solidaritetetsaksjon. Vandrerne i Øksnes skal gjennomføre aksjonen som en bøsseaksjon onsdag 30. september. Les mer om aksjonen på denne linken. Vandrere som gejnnomfører aksjonen vil få et eget merke til skjorta, som hører sammen med "Bry deg"-merket.

Å komme seg hjem fra Skipnes en lørdag er ikke mulig med rutebåten. Derfor er vi kjempeglad for at Dag Ivar Knudsen har sagt ja til å frakte oss hjem med sin fiskebåt "Ranton". Dette gjør han helt gratis, og det er vi takknemlige for. Det er viktig at dere som foreldre er klar over at Ranton ikke er en passasjerbåt, og at det dermed er et begrenset ansvar skipperen har, når han frakter oss. ALLE speidere og ledere/foreldre må derfor ha med egen redningsvest. Vi reiser i retur fra Skipnes kl 1400.

Pakkeliste:
Vann til eget forbruk hele dagen.
Pølser el.l til å grille.
En vedkubbe
Matpakke til frokost på Tinden
Kjeks og sjokolade til å kose deg med når du er sliten.
Sitteunderlag
Kniv
La det være litt ledig plass i sekken til evt felles utstyr, som vi må dele på å bære.

HUSK: Godt skotøy og klær som er egnet til været.

Pga organisering av reisen trenger vi en påmelding til Martin innen den 20 sept. Send en sms til 99624959 (husk navn på speideren som skal være med) eller en mail til martin.enstad@gmail.com. Vi vil gjerne ha 2 - 3 foreldre med på turen. Det er ingen forutsetning, men gjerne noen som er kjent på øya. Gi beskjed til Martin hvis du kan være med.

mandag 19. januar 2009

Kjempeinnsats av stifinnerne for barn i Sudan


Onsdag 14. januar var syv grupper med stifinnere ute på Myre og i Alsvåg på årets julebukkaksjon. KFUK-KFUM speidernes julebukkaksjon gikk i år til å bygge en førskole i Sør-Sudan. Stifinneren fra Øksnes gjorde en stor innsats og sang seg fra dør til dør. Og resultatet ble kr 4673,50. Tusen takk til foreldre som stilte opp til de mange ulike oppgavene.

tirsdag 13. januar 2009

Terminliste for stifinnerne januar og februar 2009

Dette semesteret lander stifinnernes tidsmaskin hos romerne.


Januar
Onsdag 7. Januar: Info om julebukkaksjonen (ha med uteklær)
Tema: Bry deg!

Onsdag 14. Januar Julebukkaksjonen tid 2 timer
Her må vi ha hjelp av voksne, se vedlegg

Onsdag 21. Januar Sagabok (se vedlegg)
Tema: Hvem er jeg?

Onsdag 28. Januar Allemannsrett
Tema: Regler for ferdsel

Februar
Onsdag 4. Februar Kirkebesøk
Tema: Dåp og nattverd

Onsdag 11. Februar Surringer
Tema: Tau og knuter

Onsdag 18. Februar Verdenstenkedag
Tema: Forstå andre

Onsdag 25. Februar Utemøte
Tema: Mat på bål

Husk uteklær for all slags vær!

Julebukkaksjonen 2009 Bry deg!
KFUK-KFUM Global eies av Norges KFUK-KFUM og Norges KFUK-KFUM- speidere og er vår egen bistandsorganisasjon.
KFUK-KFUM Global arbeider med:
Skole og utdanning
Sårbarhet og trygghet
Organisasjonsutvikling.

Årets aksjon går til et prosjekt i Sør- Sudan, Maridi, for å bygge førskole for 3-5 åringer.

Riktig godt nyttår og vel møtt til mange fine speidermøter i 2009

Hilsen lederne for Stifinnerne
Liv Dagny tlf: 41468793
May Britt, Linda, Siv Anne og Oddbjørg